ORIGEN

NACHO LAVERNIA
VICENT MARTÍNEZ
DIEGO MIR
CRISTINA ALONSO
RAUL VICENT

Origen. Capítol 01

En aquest primer capítol de Disenny Channel, els convidats fan un breu repàs per la història del Disseny i ens expliquen els fets que van marcar l’inici de la seva carrera professional i com van abandonar els seus estudis d’Arquitectura, Belles Arts o el pintat de ventalls darrere de la passió: el disseny gràfic i de producte.

Vicent Martínez. Dissenyador de producte.
Nacho Lavernia. Dissenyador gràfic i de producte.
Diego Mir. Il·lustrador i dissenyador gràfic.
Fase Studio (Cristina Alonso & Raül Vicent). Disseny gràfic.

En aquest vídeo descobrim que el famós aforisme de Louis H. Sullivan de “la forma segueix la funció” ha perdut vigència a favor de “la forma segueix al mercat”, i que és en aquest escenari dominat pel màrqueting on el dissenyador ha de plantejar-se, a cada projecte que realitza, valors com la inclusió, la solidaritat i la sostenibilitat.

Incloent noves modalitats de disseny com el design thinking, el disseny de serveis, el disseny social i altres pràctiques on no hi ha objecte ni indústria, Nacho Lavernia ens comparteix la seva definició actualitzada de “disseny” i els tres punts que el caracteritzen: un mètode de treball creatiu, uns coneixements tècnics per fer realitat allò que s’ha pensat, i l’usuari com a objectiu final.

Pel que fa al concepte d’identitat local, Lavernia no creu que hi hagi -com sol afirmar-se- una identitat pròpia del disseny valencià però sí una identitat que ha estat progressivament permeada per les seves indústries regionals de la joguina, moble, il·luminació, ceràmica i calçat.

Incidint en la idea que el disseny no té nacionalitat ni gènere, l’equip Fase ens explica que per fer els cartells de Falles 2021 es van inspirar en cartellistes valencians però també en múltiples referències Art Decó del període d’entreguerres de tot Europa.

Diego Mir fa una aposta per València –Capital Mundial del Disseny 2022– com una oportunitat única per desenvolupar una part pedagògica i que la societat entengui per fi el propòsit i utilitat de la professió. Mir ens convida a fixar la mirada en referents consolidats, en gent que n’ha deixat l’empremta a través de les bones idees i no a través d’una estètica determinada.

Vicent Martínez, en el seu peculiar to afable i conciliador, afirma que ser dissenyador és sobretot una actitud propositiva, una manera de no ser indiferent al món. Per a Martínez, una societat que creu en el disseny i que es recolza en la creativitat, el coneixement i la innovació, serà capaç de generar una millor qualitat de vida en tot el seu entorn.

Clips

Diego Mir. Il·lustrador + Dissenyador gràfic.

Fase Studio. Format per Cristina Alonso + Raül Vicent.

Vicent Martínez. Dissenyador de producte.

Nacho Lavernia. Dissenyador gràfic i de producte.